Winnaars bekend TIN TheaterPrijzen 2011

08 NOVEMBER 2011, AMSTERDAM
Samenvatting
Cabaretière Paulien Cornelisse heeft met een zelfgemaakt afficheontwerp voor haar voorstelling ‘Hallo Aarde’ de TheaterAffichePrijs 2011 gewonnen. De TheaterFotoPrijs ging dit jaar naar Joris van Bennekom voor zijn scènefoto van ‘Soldaat van Oranje - De Musical’. De vormgevers van de voorstelling ‘De Storm’ van De Toneelmakerij & Firma Rieks Swarte zijn verkozen tot winnaar van de Wijnberg ScenografiePrijs 2011. De winnaars van deze TIN TheaterPrijzen ontvangen een award en een cheque van €2500.

Winnaar TheaterAffichePrijs 2011 - Paulien Cornelisse - Hallo Aarde - Impresariaat WallisFinkers

De jury: “Paulien Cornelisse heeft een intrigerend beeld ontworpen, uitgevoerd in een nagenoeg perfecte grafische kwaliteit. Het beeld dekt niet alleen de inhoud maar valt er ook letterlijk mee samen. Het affiche springt met kop en schouders uit boven de rest van de inzendingen.”

Jurysamenstelling:  voorzitter Arthur Oostvogel (directeur Stadsschouwburg De Harmonie), Martin Pyper (grafisch ontwerper), Neske Beks (theater/filmmaker), Lernert Engelberts/ Sander Plug (ontwerpers Lernert&Sander) en Marc Koppen (vormgever Scherpontwerp en winnaar TheaterAffichePrijs 2010).

(Vanaf 9 december 2011 zullen alle genomineerde affiches te zien zijn in Schouwburg Almere

Winnaar TheaterFotoPrijs 2011 (voorheen de TIN/VVTP Theaterfotoprijs) - Joris van Bennekom
- Soldaat van Oranje - De Musical - NEW Productions

De jury: “Joris van Bennekom heeft een spectaculaire scène uit een imposante voorstelling teruggebracht tot een intiem beeld.  Technisch is het een uitmuntende foto. De bewegingsonscherpte geeft de foto een overtuigend schilderachtig effect. Geen plaatje maar een plaat.”

Jurysamenstelling: voorzitter Jan Gras (directeur Agora Theater Lelystad), Patricia Steur (fotograaf en documentairemaker), Hans Kemna (casting director en fotografie verzamelaar) en Nellie de Boer (fotograaf en winnaar TheaterFotoPrijs 2010).

Winnaar Wijnberg ScenografiePrijs 2011 - Rieks Swarte (decor en rekwisieten/ poppen/maskers),
Jacqueline van Eeden
(rekwisieten/poppen/maskers), Carly Everaert (kostuums) en Floriaan Ganzevoort (licht) - De Storm - De Toneelmakerij & Firma Rieks Swarte

De jury: “Een samenwerking met een verbluffende uitkomst. De ontwerpers pakken flink uit: elk vormelement heeft een betekenis in het geheel. Met een grenzeloze fantasie hebben de scenografen een toverachtige voorstelling tot stand gebracht waar het plezier van afspat.”

Jurysamenstelling: voorzitter Dingeman Kuilman (voorzitter College van Bestuur ArtEZ en voormalig directeur van Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode), Gerardjan Rijnders (theatermaker en schrijver), Simon van den Berg (journalist), Aziz Bekkaoui (modevormgever / kunstenaar), Ingrid van Frankenhuyzen (journalist) en Marc Warning (scenograaf en winnaar Wijnberg ScenografiePrijs 2010).

Over TIN TheaterPrijzen 2011

De TIN TheaterPrijzen

Onder de TIN TheaterPrijzen vallen naast de Wijnberg ScenografiePrijs (sinds 2009) ook de TheaterAffichePrijs (sinds 1992) en de TheaterFotoPrijs (voorheen de TIN/VVTP Theaterfotoprijs). Het TIN vestigt met deze prijzen de aandacht op de vaak onderbelichte disciplines van het theatervak. Affiches, foto’s en scenografie vormen doorgaans de laatste tastbare resten van een theaterproductie. Op hun beurt vertellen zij het verhaal van de voorstelling en de tijd waarin deze is gemaakt. Een deel van de inzendingen neemt het TIN op in de collectie die inmiddels bestaat uit meer dan 100.000 theaterfoto’s, 30.000 theateraffiches en 30.000 scenografie stukken (maquettes, maskers, kostuums, ontwerpen, rekwisieten).  Voor meer informatie: www.tin.nl/theaterprijzen

Theater Instituut Nederland (TIN)

TIN is hét theatergeheugen van Nederland met een collectie van meer dan een miljoen objecten, vanaf de 17e eeuw tot vandaag. De affiches en scènefoto’s, kostuums en maquettes, teksten en beeld- en geluid opnames vertellen de geschiedenis van het Nederlandse theater. Deze worden gepresenteerd in reizende tentoonstellingen en op www.theaterencyclopedie.nl

Het TIN ontvangt als sectorinstituut voor theater en dans tot eind 2012 subsidie van het Ministerie van OCW. Vanaf 2013 stopt de financiering van de sectorondersteunende taken. Het TIN hoopt als theatermuseum de taak als erfgoedinstelling voort te kunnen zetten.